Charakteristika programu
Náš "Nový" Školský vzdelávací program: " Poď sa k nám hrať, seba a svet poznávať ."
Od 1.septembra 2016 pracujeme podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu sú vzdelávacie štandardy Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Učebné osnovy sú rozdelené do desiatich tematických celkov. Pre prehľadnejšie plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti sú tematické celky rozdelené do týždenných tém. Tematické celky sú spojené so skutočným životom detí v materskej škole.
Základom je rešpektovať podmienky materskej školy, jej špecifiká z hľadiska regionálneho aj multikultúrneho. Zmeniť filozofiu výchovy a vzdelávania znamená vytvoriť bezpečné prostredie na hranie, v ktorom sa môžu deti sebarealizovať a rozvíjať, aby mali čo najväčší zisk pre rozvoj vlastnej osobnosti.
Obsah vzdelávania v materskej škole sa vymedzuje v nasledujúcich vzdelávacích oblastiach:
* Jazyk a komunikácia
* Matematika a práca s informáciami
* Človek a príroda
* Človek a spoločnosť
* Človek a svet práce
* Umenie a kultúra
* Zdravie a pohyb
Obsahové celky: |
Týždenné témy |
IX. VITAJTE V MŠ |
Ja a moji kamaráti |
|
Život v MŠ |
|
Môj deň |
|
Bezpečne v MŠ a okolí |
X. JESEŇ A JEJ PREMENY |
Prišla jeseň |
|
Jeseň v sade a v záhrade |
Kam sa stratili lastovičky |
|
Jeseň života |
|
XI. MOJE TELO |
Spoznávam moje telo |
|
Ako funguje moje telo |
|
Moje zúbky |
|
Zdravie a choroba |
XII. ČARO VIANOC |
Privítajme Mikuláša |
|
Vianočné prípravy |
|
Vianoce lásky a pohody |
I . BIELA ZIMA |
V kráľovstve snehu a ľadu |
|
Zima medzi zvieratkami |
|
Cestujeme na týždennom kolotoči v čase |
II. NAŠE RÚČKY ŠIKOVNÉ |
Moje ruky objavujú |
|
Farby a tvary |
|
Čím budem |
|
Fašiangy |
II. KNIHA JE MOJ KAMARÁT |
Vyrobme si spolu knihu |
|
Z rozprávky do rozprávky |
|
Čítajme spolu |
|
Čarovné čísla |
IV. JARNÉ PREBUDENIE |
Čo vyrastie zo zeme |
|
Veľkonočné vajíčko |
|
Jarné kvety a hmyz |
|
U babičky na dvore |
V. SPOZNÁVAJME SVOJU VLASŤ A SVET |
Mama, oco a ja |
|
Naše Slovensko a dedina v ktorej žijem |
|
Naša Zem |
|
Deti a vesmír |
VI. LETNÁ KRAJINA |
MDD - týždeň plný zábavy |
|
Dopraváčik |
|
Keď semafór zabliká |
|
S vilou Letničkou do prírody |
Rozšírenie obsahu výchovy a vzdelávania nad rámec Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách v našom Školskom vzdelávacom programe je spracované v projekte PRÍRODA PRE ŽIVOT.
Prostredie a okolie MŠ vytvára možnosti na realizáciu environmentálnych aktivít. Projekt PRÍRODA PRE ŽIVOT sa realizuje prostredníctvom zážitkového učenia, spontánneho a cieľavedomého pozorovania, experimentov, praktickej činnosti, vychádzok do prírody , výtvarnými činnosťami a ďalšími rozmanitými aktivitami. Cieľom je viesť deti k uvedomovaniu si významu prírody pre človeka, umožniť deťom poznávať a analyzovať prírodné javy, prispievať k ochrane prírody.
Úlohy environmentálneho zamerania :
September - Poznaj a chráň
Október - Jesenná príroda
November - December - Skúmanie prírody a seba samého
Január - Voda a jej premeny počas zimy
Február - Prírodné javy
Marec - Tvorba životného prostredia
Apríl - Starostlivosť o životné prostredie
Máj - Živočíchy a mláďatá
Jún - Ochrana prírody
Od 1.9.2018 je MŠ zapojená do NP PRIM – Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy.
MŠ Telgárt navštevujú prevažne deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, je to výsledok demografického vývoja obce Telgárt.
Cieľom MŠ je:
- podnecovať systematickým spôsobom zákonných zástupcov detí z MRK a tým zabezpečiť pravidelnú dochádzku detí a dosiahnuť pozitívny vzťah k MŠ
- aktivizovať podnecujúcim prostredím detí k celkovej kultivácií a socializácií osobností
- prihliadať na rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa – správne prehodnotiť podnetnosť prostredia, z ktorého dieťa pochádza, častejšími návštevami asistenta MŠ priamo v rodine rómskeho etnika
- zamerať sa na aktívnu spoluprácu školy a rodiny, prostredníctvom rôznych akcií organizovaných materskou školou
- individuálnym prístupom k deťom z menej podnetného prostredia zabezpečiť plynulejší prechod na primárne vzdelávanie
- vytvárať príležitosti na osvojenie si štátneho jazyka bez potláčania kultúrnej identity dieťaťa
- rozvíjať u detí schopnosť prejavovať environmentálne cítenie a poskytovať priestor a možnosti na vytváranie zodpovedného vzťahu dieťaťa k životnému prostrediu