Charakteristika programu

Náš "Nový" Školský vzdelávací program:  " Poď sa k nám hrať, seba a svet poznávať ." 


Od 1.septembra 2016 pracujeme podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.

Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu sú vzdelávacie štandardy Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.

Učebné osnovy sú rozdelené do desiatich tematických celkov. Pre prehľadnejšie plánovanie výchovno-vzdelávacej činnosti sú tematické celky rozdelené do týždenných tém. Tematické celky sú spojené so skutočným životom detí v materskej škole.

Základom je rešpektovať podmienky materskej školy, jej špecifiká z hľadiska regionálneho aj multikultúrneho. Zmeniť  filozofiu výchovy a vzdelávania znamená vytvoriť bezpečné prostredie na hranie, v ktorom sa môžu deti sebarealizovať a rozvíjať, aby mali čo najväčší zisk pre rozvoj vlastnej osobnosti.

Obsah vzdelávania v materskej škole sa vymedzuje v nasledujúcich vzdelávacích oblastiach:  

 *  Jazyk a komunikácia  

 *  Matematika a práca s informáciami

 *  Človek a príroda

 *  Človek a spoločnosť

 *  Človek a svet práce

 *  Umenie a kultúra

 *  Zdravie a pohyb

Obsahové celky:

Týždenné témy

IX.  VITAJTE V MŠ

Ja a moji kamaráti

 

Život v MŠ

 

Môj deň

 

Bezpečne v MŠ a okolí

X.   JESEŇ A JEJ PREMENY

Prišla jeseň

 

     Jeseň v sade a v záhrade
 

Kam sa stratili lastovičky

 

Jeseň života

XI. MOJE TELO

Spoznávam moje telo

 

Ako funguje moje telo

 

Moje zúbky

 

Zdravie a choroba

XII.  ČARO VIANOC

Privítajme  Mikuláša

 

Vianočné prípravy

 

Vianoce lásky a pohody

I . BIELA  ZIMA

V kráľovstve snehu a ľadu

 

Zima medzi zvieratkami

 

Cestujeme na týždennom kolotoči v čase

II. NAŠE RÚČKY ŠIKOVNÉ

     Moje ruky objavujú

 

Farby a tvary

 

Čím budem

 

Fašiangy

II.  KNIHA  JE MOJ KAMARÁT

 Vyrobme si spolu knihu

 

     Z rozprávky do rozprávky 

 

     Čítajme spolu

 

Čarovné čísla

IV.  JARNÉ PREBUDENIE

Čo vyrastie zo zeme

 

Veľkonočné vajíčko

 

Jarné kvety a hmyz

 

U babičky na dvore

V.  SPOZNÁVAJME SVOJU VLASŤ A SVET

     Mama, oco a ja

 

Naše Slovensko a dedina v ktorej žijem

 

Naša Zem

 

Deti a vesmír

VI.   LETNÁ KRAJINA

MDD - týždeň plný zábavy

 

     Dopraváčik

 

Keď semafór zabliká

 

S vilou Letničkou do prírody

 

 

Rozšírenie obsahu výchovy a vzdelávania nad rámec Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách  v našom  Školskom vzdelávacom programe  je spracované v projekte PRÍRODA PRE ŽIVOT.

Prostredie a okolie MŠ vytvára možnosti na realizáciu environmentálnych aktivít.  Projekt  PRÍRODA PRE ŽIVOT sa realizuje prostredníctvom zážitkového učenia, spontánneho a cieľavedomého pozorovania, experimentov, praktickej činnosti, vychádzok do prírody , výtvarnými činnosťami a ďalšími rozmanitými aktivitami.  Cieľom je viesť deti k uvedomovaniu si významu prírody pre človeka, umožniť deťom poznávať a analyzovať prírodné javy, prispievať k ochrane prírody. 

Úlohy environmentálneho zamerania :

September - Poznaj a chráň                  

Október - Jesenná príroda             

November - December - Skúmanie prírody a seba samého

Január - Voda a jej premeny počas zimy         

Február - Prírodné javy

Marec -  Tvorba životného prostredia

Apríl - Starostlivosť o životné prostredie

Máj - Živočíchy a mláďatá

Jún -  Ochrana prírody

 

Od 1.9.2018  je MŠ zapojená do NP PRIM  – Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy.

MŠ Telgárt navštevujú prevažne deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, je to výsledok demografického vývoja obce Telgárt.

Cieľom MŠ je:

  • podnecovať systematickým spôsobom zákonných zástupcov detí z MRK a tým zabezpečiť pravidelnú dochádzku detí a dosiahnuť pozitívny vzťah k MŠ
  • aktivizovať podnecujúcim prostredím detí k celkovej kultivácií a socializácií osobností
  • prihliadať na rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa – správne prehodnotiť podnetnosť prostredia, z ktorého dieťa pochádza, častejšími návštevami asistenta MŠ priamo v rodine rómskeho etnika
  • zamerať sa na aktívnu spoluprácu školy a rodiny, prostredníctvom rôznych akcií organizovaných materskou školou
  • individuálnym prístupom k deťom z menej podnetného prostredia zabezpečiť plynulejší prechod na primárne vzdelávanie
  • vytvárať príležitosti na osvojenie si štátneho jazyka bez potláčania kultúrnej identity dieťaťa
  • rozvíjať u detí schopnosť prejavovať environmentálne cítenie a poskytovať priestor a možnosti na vytváranie zodpovedného vzťahu dieťaťa k životnému prostrediu